Chainlink (LINK)
Wat is Chainlink
Specificaties voor Chainlink?
ChainLink is een platform dat probeert de kloof te overbruggen tussen slimme contracten op de blockchain en echte toepassingen, die vaak buiten de blockchain vallen. De cryptovaluta maakt gebruik van "orakels", die gegevens uit de echte wereld vinden en verifiëren en deze op de chaine brengen om ze te integreren in slimme contracten.
Wanneer is Chainlink ontstaan?
ChainLink is ontwikkeld door het bedrijf SmartContract, opgericht in september 2014.
Info over het team
Het kernteam achter de cryptocentrale bestaat uit twee personen, CEO Sergey Nazarov en CTO Steve Ellis. Sergey is een ondernemer die zich vanaf 2011 interesseerde in de cryptowereld, lang voordat deze populair werd. Voordat hij SmartContract oprichtte, richtte hij Secure Asset Exchange (een uitwisselingsnetwerk) en CryptoMail (een gedecentraliseerde e-maildienst) op. Steve Ellis, de CTO, was medeoprichter van SmartContract en heeft samen met Sergey gewerkt aan de Secure Asset Exchange. Hij werkte ook als software engineer bij Pivotal Labs.
Huidige koers
Hoe werkt Chainlink?
Eerst moet de software ChainLink Core worden geïnstalleerd, die wordt gebruikt om te communiceren met de Ethereum-blockchain en om taken te verdelen en te plannen tussen de orakels. Bedrijven bieden betalingen aan in LINK, de Chainlink token, zodat oracles de gegevens leveren die nodig zijn voor het goed functioneren van hun slimme contracten. Voor een enkele aanvraag worden meerdere orakels aangevraagd. Elk van deze orakels zal gebruik maken van verschillende gegevensbronnen om tot een resultaat te komen dat op de blockchain wordt geschreven.
Om problemen met botsingen of bedrog te voorkomen, kunnen gebruikers van het ChainLink orakelsysteem vragen om hun aanvraag alleen te laten verwerken door orakels die LINK-munten hebben vastgezet. Deze orakels kiezen de prijs van de gegevens die zij verstrekken en zullen meer LINKs verdienen naarmate zij een groot aantal verzoeken verwerken. Als de gegevens die zij voorstellen echter niet overeenkomen met de meerderheid van de andere orakels, worden zij niet alleen niet betaald, maar verliezen zij ook de LINKs die zij hebben ingezet.
Bovendien bestaat er een reputatiesysteem, waarmee customer smart contracts managers de kwaliteit van de door oracles aangeleverde gegevens kunnen beoordelen. Deze verschillende systemen moeten resulteren in betrouwbare gegevensbronnen die zeer moeilijk te vervalsen zijn. De LINK-markering biedt daardoor de nodige economische stimulans voor elke partij om haar taken correct uit te voeren.